Radio Interview DMG door Ivan Oosterhout
dmg radio interview Ivan Lichtstraat.mp3
(Transcribed by Sonix.ai – Remove this message by upgrading your Sonix account)
Ivan van Oosterhout: [00:00:00] En straks om 11.30u iets over 11.30u. Jeroen komen uit Liessel. Hij houdt namelijk een foto expositie in de Cacaofabriek in Helmond en daar moet je geweest zijn. Maar waarom maakt hij die foto’s en hoe maakt hij die foto’s? Dat is een leuk verhaal om naar te luisteren. Blijf luisteren dus.
Jingle: [00:00:16] Dit is Deurne Draait Door.
Ivan van Oosterhout: [00:00:18] Blijf luisteren, want Jeroen Komen heeft een foto expositie in de Cacaofabriek in Helmond.
Zo’n kleine 10 minuten geleden vertelde ik je al Jeroen Komen uit Liessel houdt een foto expositie in de Cacaofabriek in Helmond. Uitgenodigd Jeroen. Goedemorgen! Oh sorry, deze. Goedemorgen! Goedemorgen! Goedemorgen! Hey! Waarom eigenlijk? Als jij uit Liessel komt, een expositie houden in de Cacaofabriek in Helmond. Dat matcht niet helemaal in mijn hoofd, zeg maar.
Jeroen Komen: [00:00:50] Een soort concurrent, helemaal gezien het gebouw waar we nu in zitten. Dat is zo gelopen omdat ik historisch gezien een zwak heb voor arthouse films, filmhuis, films. Ja, ik was een aantal jaren vrijwilliger in Rotterdam en in Amsterdam bij het IFFR. Maar dat is zo ver weg hier vandaan dat ik me aangemeld heb als vrijwilliger in het Filmhuis in Helmond. En dat is een jaar of drie, vier geleden begonnen. En daar zag ik nog steeds de lichtstraat met wisselende foto exposities en andere exposities. Ja, en daar had ik korte lijntjes, dus toen kon ik een keer een balletje opgooien.
Ivan van Oosterhout: [00:01:18] Ik heb het toevallig Kun je dat artikel eigenlijk ook teruglezen en het de video bekijken op DMG Deurne NL. Je hebt het fortuinlijke geluk dat jij vliegtuig piloot bent.
Jeroen Komen: [00:01:29] Ja, een mooie combinatie en fotografie dus.
Ivan van Oosterhout: [00:01:32] Ja. Ja. Maar normaal gesproken zeggen de meeste mensen je moet je handen aan het stuur houden en dat zou dan ook zo bij een vliegtuig moeten zijn. Maar dat is bij jou helemaal anders.
Jeroen Komen: [00:01:42] De handsfree regels in het vliegtuig zijn anders geformuleerd denk ik. Veiligheid, daar begint het mee. Als je dat waarborgt, dan is het goed.
Ivan van Oosterhout: [00:01:50] Ja, ja, ja. Maar een stuurknuppel tussen je, tussen je knieën. Gaat dat dan nog wel? Ja of nee? Of.
Jeroen Komen: [00:01:55] Ik vind zelf van wel. Ik blijf in de lucht en de grond is vaak ook ver weg als je rondjes vliegt. Maar ik heb wel eens een passagier naast me die dan een klein beetje misselijk wordt van dat toch iets minder soepelere bochtjes.
Ivan van Oosterhout: [00:02:05] Je hebt gezegd in dat filmpje dat moest ik eigenlijk wel om lachen. Dat bracht je eigenlijk naar de periode dat je aan het autorijden was en een sjekkie kon draaien in de auto. Volgens mij.
Jeroen Komen: [00:02:17] Toch. Ik denk dat heel veel mensen dat hebben gekund. Die rookte destijds, maar dat kon ik ook. En dan ja, dat scheelt niet heel veel. Met een vliegtuig besturen met je neer.
Ivan van Oosterhout: [00:02:25] Ja, hoe kom je er eigenlijk bij om? Natuurlijk, Fotografie is fantastisch om te doen natuurlijk. Daar kun je een hele mooie hobby aan hebben. Maar waar vandaan kwam eigenlijk de gedachte om die foto’s te maken vanuit het vliegtuig?
Jeroen Komen: [00:02:39] Ja, ik vlieg dus graag en ik vind het fascinerend om om het landschap onder me te zien vanuit de lucht. En over het algemeen wil ik dat dan delen met andere mensen en dan ben je snel geneigd om op een knopje te drukken. Dat hebben we denk ik allemaal bij bij wat je ook maar doet. Ook op vakantie. Dan maak je er een foto van voor later en om te laten zien. En dat had ik natuurlijk steeds als ik ging vliegen. En dan had ik het geluk dat ik steeds mooiere foto’s kon maken door steeds betere apparatuur en natuurlijk ook heel veel oefening. En misschien ook wel dat het mij lukt om tijdens het vliegen ook die aandacht te hebben voor dat wat er op de grond is en hoe je er dan een foto van maakt. Ja, vliegen.
Ivan van Oosterhout: [00:03:15] Ik kan me wel voorstellen dat je je stuurknuppel tussen je knieen kunt hebben om zo een beetje te manoeuvreren door de lucht heen. Het is daar nog niet zo druk.
Jeroen Komen: [00:03:24] Dat scheelt helemaal. Er zijn geen verkeerslichten of rotondes waar je op hoeft te letten en ander vliegverkeer is niet vaak in de buurt. En als het wel in de buurt is, dan hou je natuurlijk even op met fotograferen.
Ivan van Oosterhout: [00:03:32] Ja, wanneer is eigenlijk jouw passie begonnen voor fotografie vanuit het vliegtuig?
Jeroen Komen: [00:03:39] Het is verder doorgeslagen kan ik wel zeggen. Zo rond 2012 dus. Ik heb rond 2000 mijn buffet gehaald en dan maakte ik wel eens een fotootje met een eenvoudige camera. 2008 Een spiegelreflex en een en een relatief eenvoudige kit telelens. Maar ergens in 2011 heb ik een goede telelens gekocht, onder andere omdat ik merkte dat de foto’s daar echt heel veel mooier van worden. En in de jaren daarna ben ik ook steeds vaker foto’s gaan delen met mensen die om me heen. Social media helpt daar. Natuurlijk ben ik ook gaan ontdekken dat je een foto nog wel een stukje kunt opkrikken door een goede uitsnede te maken of door het reliëf of het contrast goed te zetten. Dat soort zaken. En natuurlijk ook datgene wat je wil laten zien moet iets bijzonders zijn. Niet zomaar een boerderijtje met verder niks. Het helpt ook om er nog iets leuks over te schrijven. Iets wat mij dan opvalt. En die combi, ja, dat dat gaat dan resoneren. Dan kom je in een flow en dan ga je het vaker doen en dan wordt het steeds mooier van.
Ivan van Oosterhout: [00:04:33] Jij legt jouw camera of jouw lens eigenlijk tegen het vliegtuig glas aan om het zo te zeggen. Maar als het aan de buitenkant vies is, dan wordt het een beetje lastig om dat weg te wrijven, zeg maar.
Jeroen Komen: [00:04:45] Dus je moet van tevoren zorgen voor een schoon raampje. En wat ook wel verdrietig is, is als je te vaak je lens daadwerkelijk tegen het glas of het plastic legt. Dan gaat het een beetje krassen en dan wordt het dof van. Dus je moet eigenlijk ook gewoon afstand houden tussen lens en raampje.
Ivan van Oosterhout: [00:05:00] Ervaring moet je opdoen.
Jeroen Komen: [00:05:01] Precies. Ja. Ja. Veel. Ja, ik heb geloof ik wel honderdduizend luchtfoto’s in mijn computer zitten en daar zit 99.500 zijn zeg maar niet noemenswaardig of gewoon mislukt.
Ivan van Oosterhout: [00:05:12] Ja, maar waar ben jij eigenlijk begonnen met het fotograferen vanuit de lucht bijvoorbeeld? Ik kan me helemaal voorstellen dat je dat je honderdduizenden foto’s gemaakt hebt van waar je woont, zeg maar in Liessel.
Jeroen Komen: [00:05:22] Klopt ja. Maar ik kom oorspronkelijk niet uit Liessel. Ik denk dat de meesten dat ondertussen wel gehoord hebben. Ik heb veel gevlogen vanuit Hilversum en wonen altijd rondom Utrecht. En inderdaad alles wat daar in de buurt te zien is vanuit de lucht heb ik duizenden keren gefotografeerd. Dus dat is de. Het stadskantoor en de bouw van Utrecht Centraal, maar ook Kasteel De Haar en Leidsche of Naarden-Vesting is mooi om vanuit de lucht te zien dus. En ik had heel vaak gasten bij me die mee betaalde aan de vluchten. En daar ging ik natuurlijk over hun huis. Heb ik ook duizenden foto’s van gemaakt die dan niet interessant zijn voor andere mensen, maar wel voor die mensen zelf. Ja ja, soms ook stond er iemand in de tuin te zwaaien met zo’n telelens. Lukt het dan om om dat zichtbaar te maken, terwijl die gast dan met z’n iPhone daar probeert te fotograferen en dan zie je niks.
Ivan van Oosterhout: [00:06:07] Ik vroeg mijzelf al af toen ik het filmpje op DMG Deurne aan het bekijken was Waar komt die fascinatie vandaan, omdat hoog in het land om daar verschillende verkeers objecten en dergelijken te gaan fotograferen. Maar je hebt eigenlijk het antwoord al gegeven, want je hebt daar gewoon natuurlijk.
Jeroen Komen: [00:06:23] Dat is in die regio, als je dat bedoelt met hoog in het land ja, maar hoog vanuit het. Vanuit de lucht is mijn fascinatie. Gaat er ook over dat je vanuit de lucht zo goed kunt zien hoe mensen zich uitsloven om een land praktisch te maken met rotondes en spoorlijnen en kanalen en steden natuurlijk stedenbouw. En juist vanuit de lucht zie je ook wat voor enorme puzzel het is om alles kloppend te krijgen. Om om een. Ja, hier meer in de buurt zag ik hoe ze de ringweg ringweg bij Boekel aan het maken waren en dan zie je dat daar gewoon hele boerderijen of akkers voor moeten wijken om daar rotondes in the middle of nowhere aan te leggen. En dat vind ik fascinerend om te zien gebeuren. En dus fotografeerde ik het omdat ik het zo graag deel met mensen om me heen.
Ivan van Oosterhout: [00:07:06] Ja, komt er nog een keer een kans dat je een expositie hier in Deurne houdt?
Jeroen Komen: [00:07:10] Ik zou wel willen. Ik hoorde gelukkig zojuist over dat Elkerliek ziekenhuis, zowel in Deurne als in Helmond ruimte aanbiedt. Ja, wie weet dat het cultuurcentrum ook een keer een plekje biedt. Het bijzondere van de Cacaofabriek vind ik dat daar maar liefst achttien meter witte muur beschikbaar is om mijn 24 foto’s aan op te hangen. En dat maakt het echt wel imposant om naar te kijken. En ik besef dat heel veel gebouwen niet zo’n blinde muur hebben van 24 meter. Er zitten vaak raampjes tussen of deuren en daar moet je dan omheen exposeren. Dan wordt het al wat lastiger, minder mooi. Ja, hoe.
Ivan van Oosterhout: [00:07:44] Ging dat traject eigenlijk om in de Cacaofabriek? Je expositie neer daar. Of je je je je je collectie neer te hangen.
Jeroen Komen: [00:07:53] Wat er gebeurde is dat ik als operateur regelmatig de expositie zag wisselen en me afvroeg of mijn foto’s daar exposeer waardig zijn. Ik heb ook al eens eerder in het museum kunnen exposeren en zo schoot ik Julien aan, die daar curator is voor de expo. En die vertelde die, liet ik foto’s zien die ik een keer verzameld heb in een soort zelf afgedrukt fotoboek. Ja. En zij was meteen gecharmeerd van wat er te zien is op die foto’s en koos samen met mij een periode. Dat had dit voorjaar kunnen zijn, maar iets later besefte ze dat er nu een andere expo gaat verschijnen de Being on the grid. Die opent zondag morgen. En dat hele thema grid, daar had ze al gezien op mijn foto’s. Dat past wel bij mijn eigen fascinatie. Dus de patronen die je vanuit de lucht ziet, die kom je veel tegen op mijn foto’s. Zowel natuurlijke patronen als de de menselijk gemaakte patronen. En daar heb ik dan al die foto’s bij gekozen. Dus het is. Ik lift mee op die serieuze expositie Being on the grid, met als voordeel dat de mijne gewoon altijd toegankelijk is en die van being on the grid alleen van 1 tot 5.
Ivan van Oosterhout: [00:08:59] Ik ken nog wel een mooie accommodatie hier in Deurne. Die heet De Wieger.
Jeroen Komen: [00:09:02] Ja, ik heb een keer een verhaal mogen vertellen in De Wieger een lezing gegeven toen ik nog maar net hier in Deurne woonde. Ja dus. Dat is inderdaad heel mooi.
Ivan van Oosterhout: [00:09:09] Als mensen nou getriggerd zijn om jouw fotomateriaal te gaan zien in de Cacaofabriek, wat moeten die mensen eigenlijk doen?
Jeroen Komen: [00:09:17] Ze hoeven er alleen maar naartoe te gaan. Is gratis parkeren voor de deur. Maar dat weet iedereen. Soms is het iets lastiger om een plekje daar te vinden en het is bijna altijd open tijdens filmvoorstellingen, dus dat is ongeveer van 10.00u s ochtends tot 11.00u s avonds. Als je in de foyer van de Cacaofabriek bent, zie je het niet direct hangen. Je moet even het hoekje om naar links, want daar is die zogenaamde lichtstraat. Die leidt ook naar de expo, naar de kantoren en daar zie je aan de muur aan de linkerkant 24 prachtige foto’s hangen.
Ivan van Oosterhout: [00:09:42] Ja, gewoon gratis toegang. Je kunt er gewoon binnenlopen en jouw collectie gaan bekijken.
Jeroen Komen: [00:09:47] En ik ben er zelf ook regelmatig. Dus als mensen mij googlen en mijn telefoonnummer vinden, kunnen ze een appje sturen en dan zou ik ook met plezier iets meer erover vertellen. En een beetje reclame mag denk ik ook wel. Er ligt daar ook mijn boek te koop en een publicatie in Nederland van Boven. Dus zeker als ik er ben en iemand wil dat kopen, dan schrijf ik er ook nog wat leuks in.
Ivan van Oosterhout: [00:10:04] Nou, fantastisch, hartstikke mooi. Die expositie, die is al even gaande.
Jeroen Komen: [00:10:10] Volgens mij Klopt, hij is woensdag geopend. Ja, en hij duurt tot 5 november. En wat dan misschien ook leuk is om te weten is dat ik op 4 november een lezing zal geven zoals ik die afgelopen jaren regelmatig gegeven heb met mijn luchtfoto’s in een van de bioscoopzalen. Dus die foto’s gaan dan groot geprojecteerd worden en ik zal daarbij mijn verhalen vertellen over zowel avonturen als inzichten die ik heb opgedaan tijdens al dat vluchten.
Ivan van Oosterhout: [00:10:33] Nou, het hoort gewoon thuis in Deurne hè? Ik, ik, ik dank je hartelijk. Snakt dit naar meer?
Jeroen Komen: [00:10:40] Ja, het is leuk om mijn luchtfoto’s te laten zien. Wat wel aan het gebeuren is, is dat ik het vliegen aan het afbouwen ben. Ik heb nu zo’n 25 jaar in zo’n propeller vliegtuigje rond getuft durf ik wel zeggen. En dan heb ik de meeste avonturen wel beleefd. Ik ben ook wat voorzichtiger geworden misschien. Ja, ja. Dus het is het feitelijke vliegen gaat denk ik een keer ophouden, maar het vertellen erover en het delen van mijn inzichten, dat dat snakt naar meer.
Ivan van Oosterhout: [00:11:03] Ach, er komt wel weer een nieuw inzicht voor wat betreft fotografie en wie weet kun je je daar volledig in storten en een nieuwe expositie gaan opbouwen om tentoon te stellen. Nou in de Cacaofabriek en wie weet nog wel een keer in Deurne. Dank je wel voor je komst in de studio. Ik hoop dat er hartstikke veel mensen vanuit Deurne ook even naar Helmond toe rijden om jou expositie daar te bekijken.
Jeroen Komen: [00:11:23] Graag gedaan.
Ivan van Oosterhout: [00:11:24] Dank je wel.
(Transcribed by Sonix.ai – Remove this message by upgrading your Sonix account)
