Je lacht iedereen uit met een elektrische auto, 2011

 

Al in 2009 bestelde Jeroen een elektrische auto, de Lumeneo: Een Frans tweezittertje gebouwd op een carver-achtige zwenktechniek. Maar na 2 jaar tevergeefs wachten op de levering ervan, annuleerde hij de bestelling, om drie weken later een Nissan Leaf te kunnen gaan rijden. In een tijd dat laadpalen nog altijd vrij waren, gratis stroom leverden, en elektrische auto’s zelfs in de binnenstad van Amsterdam gratis mochten parkeren.

Op MKB Servicedesk verscheen een column met video:

Columnist Jeroen Komen pioniert met elektrische auto

Column l Je lacht iedereen uit
Sinds drie weken rijd ik in een elektrische auto. Eerst even wat feiten. Ik rij in een Nissan Leaf. Dat is de eerste serieuze 100% elektrische auto voor de prijs van een flinke middenklasser (35K).
De Tesla is natuurlijk al bekend, maar die is 3 x zo duur. De Leaf heeft gewoon 5 zitplaatsen en 5 deuren. Hij rijdt zo’n 150 km op volle accu’s. Laadtijd van helemaal leeg naar helemaal vol bij een laadpaal is ongeveer 8 uur, en vanuit je stopcontact thuis duurt dat 12 uur. Er bestaan ook (dure) snelladers, die krijgen de accu binnen een half uur 80% vol.
Doortrekken naar 160
Volgens het boekje rijdt de auto maximaal 135 km/u, maar ik trok hem zo door naar 160 (overigens niet goed voor je rijbereik). Je zit binnen 10 seconden op 100 km/h. De auto rijdt enorm zuinig in de stad omdat remmen energie regenereert. Een rood verkeerslicht betekent dus bijladen van de accu’s. Er zit een uitgebreid navigatiesysteem in, met een knopje voor de dichtstbijzijnde laadpaal. Ook is er een prima airco, en USB aansluiting voor de muziek. Verwarmen kan niet met restwarmte van de motor, toch gebruikt het klimaatsysteem maar 1/10e van de energie die nodig is om te rijden.
Gratis opladen
De Nederlandse overheid stimuleert elektrisch rijden enorm. Er is geen BPM (dus eigenlijk is het toch een dure auto), geen fiscale bijtelling en geen wegenbelasting. De Stichting E-laad plaatst openbare laadpalen door het hele land. Elke bezitter van een elektrische auto krijgt gratis een paal voor de deur. En voorlopig is het laden gratis (anders zou een laadbeurt hooguit enkele euro’s kosten). Sowieso is elektriciteit goedkoper dan benzine, omdat er veel minder accijns op wordt geheven. Gemeentes dragen hun steentje bij door parkeren gratis te maken. Amsterdam is koploper qua mogelijkheden, daar spaar je tientallen euro’s parkeergeld per dag.
Auto met app
Rijden is enorm stil, je hoort geen motor. Wel hoor je de wind en de banden. En naast een vrachtauto hoor je zijn motor. De auto communiceert uit zichzelf met internet. Je kan online zien of de accu al vol is, en er is ook een app om de klimaatbeheersing van te voren aan te zetten. File-informatie is aanwezig, en online kun je zien welke ritten je gemaakt hebt en hoe zuinig je gereden hebt. Daar heeft Nissan vervolgens een wedstrijdje omheen gemaakt, zodat je jezelf kunt vergelijken met Leafrijders in jouw regio, en wereldwijd.
Afstandsangst
De 1e reactie van velen is dat elektrische rijden niks voor hun is, omdat ze meer dan 150 km moeten rijden. In dat opzicht moet je bereid zijn vele nuances te accepteren. Een autovakantie is vrijwel geen optie. Ikzelf ben al jaren niet met mijn auto op vakantie gegaan. Maar als je dat 1 x per jaar toch wilt, zul je een benzineauto (camper?) moeten huren. Sommigen werken 80km van huis, en denken niet heen en terug te kunnen. Tenzij je bijlaadt op je werk. En werk eens wat vaker thuis.
Meer plannen
Elektrisch rijden vergt beslist veel meer plannen. Misschien vergelijkbaar met het openbaar vervoer. Als je dat gebruikt houd je rekening met overstaptijden, vertragingen en de laatste trein. Inderdaad een belemmering van vrijheid, maar niet onoverkomelijk. Overigens hoop ik het openbaar vervoer vaker te gebruiken nu ik elektrisch rijd. Als ik eens naar Groningen moet, dan kan ik in de trein heerlijk 2 uur werken. Zeker nu treinen steeds vaker Wifi hebben.
Laadpalen zoeken
De afgelopen drie weken ben ik teleurgesteld bij het zoeken van laadpalen. Er zijn minstens drie websites die vertellen waar ze staan, maar die zijn strijdig met elkaar. Soms passen stekkers niet, sommige laadpalen staan achter een hek en soms werkt het pasje niet dat standaard zou moeten zijn. Twee van de twintig laadpalen die ik bezocht waren (tijdelijk) stuk. De database in het navigatiesysteem van de auto wordt via internet bijgewerkt, maar dan nog klopt nog niet de helft van de getoonde laadpalen.
Lekker met de auto naar de binnenstad
Tot mijn verbazing nodigt de Leaf mij uit méér met de auto te doen. Ik rij nu graag naar een binnenstad, kan daar gratis parkeren en bijladen. Ik hoef geen kilometerregistratie meer bij te houden, en als ik al voor het stroomgebruik moet betalen, dan nog rijd ik voor hooguit enkele centen per kilometer. Merkwaardig dus, dat overheidsbeleid. Ze doen nu hard hun best mij zoveel mogelijk in de auto te krijgen. Is blijkbaar nodig om gedragsverandering te bereiken. En als het lukt, is er echt een enorme verandering. Denk aan de toekomst van benzinepompen en uitlaatfabrieken. Ach, en dan gaat de overheid het elektrisch rijden natuurlijk wel weer belasten.
Er is trouwens ook een bedrijf dat oldtimers ombouwt naar elektrisch. Het wachten is natuurlijk op een bedrijf dat het omgekeerde doet. Zodat je met je Leaf lekker gratis kan parkeren in hartje Amsterdam, en er ook mee naar Zuid Frankrijk kunt.